Pedagogik och lärande

Idag har ungdomar en kamera för rörlig bild, en IMovie-app och en uppsjö visnings- och distributionskanaler i bakfickan nästan dygnet runt. De kan när som helst filma, redigera och kabla ut en film i valfritt format över hela världen. De kan sätta samman scener, forma berättelser, laborera med ljud och bild, grafik och musik. De bidrar på daglig basis till en medie- och filmhistoria som förr var begränsad till ett fåtal professionella. Samtidigt är de konsumenter av en rörlig bildvärld oändligt omfattande och ständigt i förändring. Det är svindlande. Ungdomarna befinner sig i en värld lik ett harrypotterskt trapphus av rörliga porträtt. Det som förut var stilla är nu självklart i rörelse. Hur kan vi tro att textspråket räcker för att utbildas i en sådan värld?

Texten ovan är hämtade från En filmhistorisk resa, ett digitalt filmpedagogiskt material producerat på uppdrag av och tillsammans med Svenska Filminstitutet. Det handlar om filmens språk, utveckling av filmen som uttryck och kunskap om filmhistoria.

När vi lär oss läsa och skriva gör vi det steg för steg. Enligt väl beprövade pedagogiska upplägg tränas fingrarna till att forma bokstäver med pennan, bokstav läggs till bokstav tills läskoden knäcks. Till en början är meningarna korta, böckerna tunna, för att sedan gradvis bli längre och tjockare. Efterhand går det att utläsa nyanser i språket, höra skillnader i språkets toner. Världen öppnar sig för att uttrycka sig sakligt, poetiskt, allegoriskt, retoriskt och metaforiskt. Förståelse för olika texttyper tränas, en instruktion, en argumenterande text, en berättelse i jag-form. Detsamma gäller för matematiken och naturorienteringen. Steg för steg tränas siffror och räknesätt, steg för steg studeras naturens logik. När det kommer till rörliga bilder råder en annan logik. Den behöver förändras.

Lärandet löper som en röd tråd all min verksamhet. Det långsiktiga lärandet är min drivkraft. Att finna pedagogiska grepp för att förmedla och sprida kunskap, att skapa ytor och forum som ger utrymme för att tillsammans finna nya perspektiv, att tänka och agera långsiktigt, är grunden för innovativ och nyskapande verksamhet. Pedagogiken ryms inte bara i undervisningssituationer utan genomsyrar såväl tänkandet som kommunikationen i min verksamhet. Att tänka nytt, nå ut, nå fram, att göra lärandet lustfullt och att inspirera till nya tankesätt och metoder – det är meningsskapande för mig.

Det pedagogiska perspektivet präglar såväl följeforskning som strukturellt och strategiskt arbete, men framför allt, är det avgörande för uppdragens helhet, hur de byggs upp innan, under och efter – hur spridning av resultat går till och hur vi når ut med det vi gör. Det är alltid av största vikt för mig att spridningen av resultat och implementering av ny kunskap tillbaka in i uppdragsgivarens verksamhet sker under hela processen, allt för att säkerställa att vi får med oss lärandet.

Undervisning kom på allvar in i mitt yrkesliv under åren på forskarutbildningen i filmvetenskap vid Stockholms universitet. Under 13 år hade jag förmånen att undervisa och möta mängder av filmstudenter i de flesta av filmvetenskapliga institutionens kurser, på alla kursnivåer. Ovärderlig kunskap inhämtas i utbytet med studenter och i mötet med andra.

Efterhand kom det att bli undervisning på flera av landets lärosäten. Under hösten 2022 kommer jag att återvända för ett gästspel på filmvetenskapen genom att undervisa på introduktionskursen och som handledare på kandidatnivå.

Spridning av kunskap om film och den rörliga bilden är en hjärtefråga som präglar en stor del av min verksamhet. Nedan följer några exempel på projekt som syftar till att öka filmkunnigheten i skolan. Och ännu längre ner på sidan finns en förteckning över min mångåriga undervisningserfarenhet.

Pedagogisk utveckling för filmen och den rörliga bilden

Svenska filminstitutet
Hösten 2020 fick jag i uppdrag av Svenska filminstitutet att utveckla ett lärarmaterial i stil med det jag hade gjort ett par år innan kallat ”Lika vär(l)d för vem?”. Nu var utmaningen att utveckla ett upplägg, ett koncept och ett innehåll, för att sedan i samarbete filminstitutets medarbetare från flera olika avdelningar och enheter skapa ett läromaterial för lärare för att undervisa högstadieelever i svensk filmhistoria. ”En filmhistorisk resa. Lektionsupplägg med filmklipp från den svenska filmhistorien”. Materialet publicerades på Svenska filminstitutets hemsida 1 december 2021. Projektledare Malin Nygren.
https://www.filminstitutet.se/sv/fa-kunskap-om-film/filmpedagogik/enfilmhistoriskresa/

”Lika vär(l)d – för vem? – som färdigställdes 2019 är en filmpedagogisk modell för samtal om rättvisa, jämställdhet och demokrati”, som skapades på uppdrag av Svenska filminstitutet. Uppdraget gick ut på att skapa en modell för att använda film för undervisning inom skolans uppdrag att gestalta och förmedla fördjupade insikter i frågor kring demokrati, jämlikhet och rättvisa. Detta var första gången jag fick möjlighet att göra ett digitalt material som innehöll filmklipp och på så sätt ett material som blev avsevärt mycket lättare att använda i undervisning än tidigare mer textbaserade underlag. Svenska filminstitutet har tillsammans med lärare utvärderat materialet, vilket både var utmärkt för att säkerställa att det fungerar som tänkt och för att ta med in i arbetet med det filmhistoriska läromaterialet ”En filmhistorisk resa”. ”Lika vär(l)d – för vem” presenterades för första gången på UNESCOs Global MIL Week i Göteborg september 2019.
https://www.filminstitutet.se/sv/fa-kunskap-om-film/filmpedagogik/lika-varld/

Modellen har presenterats i vid flertalet tillfällen runt om i landet, på initiativ av bland andra: Region Uppsala, Region Stockholm, Film i Västernorrland, Västra Götalandsregionen, Skolverket (NCS).

Bland andra uppdrag för Svenska filminstitutet där pedagogiken varit en del kan nämnas:
-Externt uppdrag Svenska filminstitutet: Ökad filmkunnighet i skolan, 2017 – augusti 2018
-Skribent för foldern: Rörlig bild- och filmkunnighet, på uppdrag av Svenska filminstitutet
-Externt uppdrag för Svenska Filminstitutet: Kartlägging av det filmpedagogiska fältet och dess utveckling, april, maj, 2016.
-Extern projektledare för att utforma och genomföra en kurs för filmpedagoger, Se Samtala, Skapa 2015 – Filmpedagogisk fortbildningskurs, 15-17 juni 2015.

Svenska Filminstitutet fick 2010 till 2014 medel från regeringen för att stödja unga kvinnors filmskapande. I denna satsning på jämställdhet, där också pedagogiken var viktig, tilldelades jag flera uppdrag.
-Resultat av research, intervjuer och analys som presenterades i studien Inför nästa tagning – Hur kan förutsättningarna bli bättre för unga kvinnors filmskapande?, 2012. 
-Curator och moderator: Tvådagarsseminarium för filmpedagoger: Nya uttryck i filmens närvaro, 2013.
-Utvärdering av filmutbildningar. Studien Nästa tagning – filmutbildningar. På väg mot ett jämställt filmsverige, november, 2014.
-Sammanställning av jämställdhetsarbetet på Svenska Filminstitutets hemsida, november, 2014.
-Curator och moderator: Tvådagarsseminarium för filmpedagoger, Dialoger i filmens närvaro, 26-27 november, 2014.

Ingår sedan 2019 i Nätverk för filmpedagogik och forskning som startades samma år av Svenska filminstitutet.

Skolverket
Uppdragen från Skolverket har lett till tre artiklar på temat film och rörlig bild i undervisningen i skolan.

”Film i förskolan. Lek med rum, tid och rörelse” publicerades i Läslyftets modul om ”Skapa och kommunicera”, 2021
https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/F%C3%B6rskola/012_skapa-o-kommunicera/del_04/Material/Flik/Del_04_fordjupning/Artiklar/M12_Fsk_04A_02_film_for%20djupningsartikel.docx

”Undervisningsstrategier för film och andra bildvärldar” publicerades i Läslyftets modul om ”Lässtrategier”, 2020
https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/Grundskola/014_lasstrategi_for_skonlitt/del_02/Material/Flik/Del_02_x_Fordjupning/Artiklar/M14b_4-9_02F_01_undervisningsstrategier.docx

”Filmkunnighet – för digital kompetens och ökad källmedvetenhet” publicerades på Skolverkets hemsida under Läslyftets modul ”Text i en digital värld”, 2019
https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/0-digitalisering/Grundskola/022_text-i-en-digital-varld/del_05/Material/Flik/Del_05_MomentA/Artiklar/M22_05_a_2_Filmkunnighet.docx

Undervisning

Stockholms universitet, Filmvetenskapliga institutionen
Kursansvarig för följande kurser (inkluderar planering av kurslitteratur, kursinnehåll, filmer, 10 föreläsningar om två timmar, 8-10 filmvisningar, examination för cirka 100 studenter per delkurs):

Introduktionskurs, 5 poäng, ht 2003
Introduktionskurs, 7.5 hp, vt 2010
Introduktionskurs, 7.5 hp, ht 2010
Introduktionskurs, 7.5 hp, vt 2011
Introduktionskurs, 7.5 hp, ht 2011
Introduktionskurs, 7.5 hp, ht 2022
Estetik, 5 poäng, ht 2001
Estetik, 5 poäng, vt 2002
Estetik, 5 poäng, ht 2002
Estetik, 5 poäng, ht 2003
Filmteori, 5 poäng, ht 2002
Filmteori, 7.5 hp, ht 2010
Filmteori, 7.5 hp, vt 2011
Film- och mediestudier – en teoretisk orientering, 7.5 hp, vt 2014
Filmhistoria II. Den rörliga bilden från 1960-talet till idag, 7.5 hp, ht 2008
Film i andra rum, 5 poäng, ht 2005
Specialstudium, Audiovisuella medier i omdaning, 5 poäng, ht 2007
Specialstudium, Audiovisuella medier i omdaning, 7.5 poäng, vt 2008
Specialstudium, Audiovisuella medier i omdaning, 7.5 poäng, vt 2009
Specialstudium, Audiovisuella medier i omdaning, 7.5 poäng, ht 2009
Föreställningar om kön; Cyberfeminism, C-kurs, 5 poäng, vt 2003
Fördjupningskurs; Metod, C-kurs, 10 poäng, vt 2003

Handledare B-uppsatser, ht 1996 Handledare B-uppsatser, vt 1997 Handledare B-uppsatser, ht 1997 Handledare B-uppsatser, vt 1998
Handledare C-uppsatser, vt 2002 Handledare C-uppsatser, ht 2002, Masteruppsats vt 2011 Handledare Kandidat-uppsatser ht 2011, 2022

Kandidatkurs KK1, Media Studies: Keywords for the Present, 15 hp, ht 2009
Swedish Film and Television, enstaka kurs, 15 hp, 1-3 gästföreläsningar varje termin.

Stockholms universitet, Curatorutbildningen
-Supervisor, master, ht 2021
-Handledare av masteruppsats på Curatorutbildningen, vt 2011, vt 2016.

Stockholms universitet, The Swedish Program
Kursmomentansvarig på The Swedish Program: From Aesthetics to Ethics: Exploring Cinematic Diversities, vt 2003.

Konstfack
-Ansvarig för videokonstdelen på Fotografiet och videokonstens historia, 2010-2018
-Narration på IBIS 2016-2019
-Rörlig bild, kommuniktion och lärande på IBIS 2016-2018
-Fotografisk bild, kommunikation och lärande på IBIS, 2016-2018
-Kursmomentansvarig på bildlärarutbildningen: Film som uttrycksmedel, 2002
-Extern handledare, konst, vt 2014

Södertörns högskola
-Handledning av magisteruppsats i konstvetenskap, ht 2014
-Kursansvarig, Estetik, A-kurs,
-Medialisering, ht 2012 Konstvetenskap,
-Påbyggnadskurs, handledning, ht 2012

Linnéuniversitetet
Handledning av magisteruppsats i filmvetenskap, vt 2015

Örebro universitet
Utvärdering av distansundervisningsmaterial, utveckling av ny distansutbildning gymnasielärare och kursansvarig för densamma: Film som uttrycksmedel, 2003.

Annan undervisning och kursutveckling

Västerbergs Folkhögskola
Kursutveckling i film- och mediepedagogik våren 2016

Berghs School of Communication
-Kursansvarig på kursen Kulturstudier, 2001-2005.
-Ansvarig för film- och föreläsningsserie: Tänk om teori, 2002.

Folkuniversitetet
Undervisning i konsthistoria, 1995-1996.