Om mig
Mitt namn är Annika Wik och jag är filmvetare som arbetar med kunskapsutveckling genom kultur. I min verksamhet arbetar jag inom fälten konst, film och rörlig bild, med utveckling av metoder för kunskapsutvinning, pedagogik, innovation och långsiktigt lärande, i samverkan.
2001 disputerade jag på en avhandling som handlade om konst som består av redan existerande filmmaterial. Ett tvärdisciplinärt forskningsområde som kommit att prägla min verksamhet sedan dess. Filmen, konsten och deras mellanliggande fält kom att utgöra min kunskapsplattform och det ledde till upptäckten att jag finner mest dragningskraft i utrymmen mellan discipliner, verksamheter och perspektiv, på oupptrampade stigar, i outforskade mellanrum.
Efter många år på Stockholms universitet insåg jag att mitt intresse för den då kallade tredje uppgiften, numera samverkansuppgiften, var den som intresserade mig allra mest. Att sprida kännedom om forskning och utvecklingsarbete, eller snarare att utforma, tillämpa och nå ut med metoder från forskning för utvecklingsarbete av kunskap och lärande ute i samhället, det motiverade och engagerade mig mest. Med den prioriteringen förstod jag att jag behövde utveckla ett sätt att arbeta utanför universitetsvärlden, eller åtminstone delvis utanför. Viktiga delar föll på plats för hur jag ville driva min verksamhet under åren jag var verksam med Mobile Art Production, MAP (2007-2012), en innovativ konstproducent men också på många sätt ett kunskapsutvecklingsprojekt, där jag fick förmånen att utveckla en forskningsplattform.
Mellan 2016 till 2020 upptog stor del av min tid av uppdraget som deltagande följeforskare i det femåriga EU-projektet Smart Kreativ Stad. Projektet drevs av Film Capital Stockholm i syfte att utifrån film och rörlig bild bidra till innovation och stadsutveckling – att undersöka och visa hur film som kulturellt uttryck kan bidra till att aktivera staden. Ett oerhört lärorikt uppdrag som bidragit till att jag kunnat vidareutveckla min metodologiska verktygslåda för kunskapsutveckling, lärande, tvärsektoriell samverkan, strukturförändring och att sprida resultat.
I egen regi, tillsammans med andra, utvecklar jag i min verksamhet metoder för kunskapsutveckling genom kultur. Jag gör utvärderingar och uppföljningar, driver utvecklingsprojekt, curera och modererar seminarier och konferenser, undervisar, utvecklar pedagogiskt material, skriver texter och utvecklar tjänster och jag anlitas ofta som konsult vid behov av en extern blick och nya perspektiv.
Bland mina uppdragsgivare finns bland andra Svenska Filminstitutet, Statens Konstråd, ArkDes Think Tank, Stockholms universitet, Konstfack i Stockholm, Region Stockholm, Karolinska Institutet, Smart Kreativ Stad, Partsrådet – Hållbart arbetsliv och Skolverket.
För en text Om Annika Wik, gå längre ner på sidan, efter CV.
For a short presentation About Annika Wik, scroll down after CV.
CV
CURRICULUM VITAE
Annika Wik (Född 1966)
Johan Enbergs väg 46B
171 61 Solna
Telefon mobil: +46 736 635845
E-post: annikawik.se@gmail.com
Utbildning
Filosofie doktorsexamen, september 2001
Handledare Professor Astrid Söderbergh Widding
1995-2001 Forskarutbildning vid Filmvetenskapliga institutionen, Stockholm universitet
1991-1995 Grundutbildning Stockholms universitet. Fil.Mag 1991-1995
Filmvetenskap, Konstvetenskap, Teoretisk filosofi, Filosofisk estetik
1982-1985 Treårig ekonomisk gymnasielinje
Uppdrag och anställningar (i urval)
-Forskningsstöd, ArkDes Think Tank, 2022-
-Tjänsteutvecklare, tjänsteleverantör, Partsrådet – Hållbart arbetsliv, 2018-
-Deltagande följeforskare, EU-projektet Smart Kreativ Stad, Filmregion Capital Stockholm, 2016-2020
-Extern resurs, forskare, projektledare, curator, moderator, Svenska Filminstitutet, uppdrag i olika perioder, format och omfattning från 2012-
-Forskare, författare, Skolverket, uppdrag 2019, 2020, 2021
-Extern resurs, forskare; synliggörande av metod och kunskapsutveckling, Statens konstråd, uppdrag i olika perioder, format och omfattning, 2014, 2018, 2019, 2020, pedagogiskt material 2022
-Projektledare, forskare med uppdrag att göra studie om konst i vården. Konferensarrangör, curator, moderator. Konstenheten, Kulturförvaltningen, (tidigare Stockholms Läns Landsting, numera Region Stockholm, 2014-2015, 2019
-Forskare, idé- och konceptutveckling, forskningsplattform, Mobile Art Production, MAP, 2007-2012
–Forskare, Akademin Valand, Konstnärligt forskningsprojekt med och om Esther Shalev Gertz, finansierat av Vetenskapsrådet, 2011-2013
-Forskare, lärare, handledare, doktorand, forskarassistent, studievägledare, Stockolms universitet, 1996-2012, 2022
-Kursutvecklare, film- och mediepedagogik, Västerbergs folkhögskola, 2016-2017
-Lärare på IBIS, Institutionen för bild- och slöjdpedagogik, på kursen Fotografisk bild, kommunikation och lärande samt, Rörlig bild, kommunikation och lärande, Narration, 2016-2019
-Kursansvarig för momentet ”videokonst” på kursen Fotografiets och videokonstens historia för yrkesverksamma på Konstfack i Stockholm, 2010-2016, 2017, 2018
-Handledare, curatorutbildningen Stockholms universitet, 2021
-Kursmomentansvarig på bildlärarutbildningen: Film som uttrycksmedel, Konstfack, 2002
–Handledare, masteruppsatser, filmvetenskap på Linnéuniversitetet, 2015, 2016
–Handledare, Konstvetenskap, Masteruppsats, Södertörn Universitet, 2014
-Handledare, Konstvetenskap, Påbyggnadskurs, Södertörn Universitet, 2012
-Lärare, Estetik, A-kurs, Medialisering, Södertörn Universitet, 2012
-Forskarassistent, Filmvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet, 2003-2010
-Kursansvarig på Berghs School of Communication, Kursen: Kulturstudier, 2001-2005
–Ansvarig för film- och föreläsningsserie Tänk om teori på Berghs School of Communication, 2002
–Utvärderare internationellt material, utvecklare av svenskt och lärare för distansutbildning för gymnasielärare: Film som uttrycksmedel, Örebro universitet, 2003
-Lärare i konsthistoria, Folkuniversitetet, Stockholm, 1995-1996
Förtroendeuppdrag (i urval)
Styrelseuppdrag
-Styrelseordförande för Stiftelsen Filmform, 2016-2019
-Doc Lounge Network, 2013- 2016
-Doc Lounge Stockholm, 2012-2017
Referensgruppsuppdrag
-Svenska Filminstitutet: Kvalitetspremiestödet, 2019-2021
-Svenska Filminstitutet: Stöd till distribution och visning – årligt stöd, 2018-2021
-Svenska Filminstitutet: Stöd till lansering av utländsk kvalitetsfilm – enskilt projekt, titel, 2018-2021
-Svenska Filminstitutet: Importerad kvalitetsfilm och spridning av svensk kort och dokumentärfilm, 2010-2012
-Svenska Filminstitutet: Stöd till filmfestivaler, 2010-2012
-Kulturförvaltningen i Stockholms stad: Konst- och filmområdet, 2008-2010
Examination
-Stockholms Konstnärliga högskola, 30% seminarium, Konstnärlig forskning, Carolina Jinde, 22 mars 2018
-Stockholms universitet, Institutionen för mediestudier, Opponent, 50% seminarium, Olivia Eriksson, 22 februari 2018
-StDH, Stockholms Konstnärliga Högskola, Diskussant, Master, seminarium Dokumentärt berättande, 3 maj 2018
-Dans- och cirkushögskolan, Externa gästkritiker, Master, Nya Performativa Praktiker, Stockholm, 5 april 2017
-Stockholms Konstnärliga Högskola, Opponent, 80% seminarium, Konstnärlig forskning, Nils Claesson, (opponenter Harald Stjerne och Annika Wik), 14-15 juni, 2016
-Kungliga konsthögskolan, Mejan Residents, Samtalspartner, Seminarium, Konstnärlig forskning, Bronwyn Bailey-Charteris, 17 maj, 2016
-Akademin Valand, Disputation, Opponent, Konstnärlig forskning, Konstnär Lisa Tan, (opponenter Professor Gertrud Sandqvist och Fil.dr Annika Wik), 16 december 2015
-Stockholms Konstnärliga Högskola, Examinator, Kandidatutbildning, BAF, Berättande animerad film, Kandidatutbildningen, (opponenter Jonas Odell och Annika Wik), 7-8 oktober, 2015
-Kungliga konsthögskolan, Extern examinator, Master, Vanja Sandell Billström, 15 maj, 2014
-Kungliga konsthögskolan, Extern opponent, Master, Anna Odell, 12 december, 2012
-Södertörns högskola, Examinator, masteruppsats, Konstvetenskap, Sara Callahan, ht 2012
-Dans- och cirkushögskolan, Gästkritiker, Masterprogram, Nya performativa praktiker Masterprogram, 3-4 februari, 2014
-Kungliga konsthögskolan, Extern opponent, Examensprojekt Master, Victoria Skogsberg, 25 febr, 2013
-Akademin Valand, Opponent, 25% seminarium, Konstnärlig forskning, Magnus Bärtås
Konferenser och seminarier (i urval)
Föreläsning på konferensen Kreativ omstart.
En konferens om kulturens och kulturarvets roll i en hållbar samhällsutveckling för regioner, länsstyrelser och myndigheter för att tillsammans kraftsamla i frågor om kultur, kulturarv och regional utveckling. Riksantikvarieämbetet i samarbete med Kulturrådet, Nämnden för hemslöjdsfrågor, Riksarkivet, Svenska Filminstitutet och Tillväxtverket.
Stockholm, 28 oktober, 2021
Keynote speaker på konferens arrangerad av Skolverket för huvudmän och lärare på NCS, Nationellt Centrum för språk-, läs- och skrivutveckling
Clarion Hotel Skanstull, Stockholm, 4 december, 2019
Producent, moderator på seminariet Konsten på plats – ett seminarium om konsten på nya Karolinska Universitetssjukhuset i Solna. Projektledare: Cecilia von Schantz
Konstenheten, Kulturförvaltningen, Region Stockholm, Sune Bergströms Aula, Karolinska Universitetssjukhuset, Solna, 22 augusti, 2019.
Anförande på den internationell konferensen Publiken i fokus? – En konferens om publiken, konsten och kulturen. Kultur i Väst, Göteborgs dans- och teaterfestival, Stora Teatern, Göteborg 23-24 augusti, 2018.
Anförande internationellt seminarium What We Talk About When We Talk About Work. The Grundy Art Gallery, Blackpool, 26 juli, 2018.
Medcurator, moderator, anförande, internationellt seminarium, Stadens ytor – Möten mellan rörlig bild och arkitektur, Arrangör: Smart Kreativ Stad, Black Sheep, Hagalund, 2 februari, 2018.
Projektledare, moderator på filmpedagogisk Se Samtala Skapa, 2015
Svenska Filminstitutet, Filmhuset, Stockholm, 15-17 juni, 2015.
Anförande på internationellt seminarium: Esther Shalev-Gerz, Trust and Dialogue, A Symposium, Akademin Valand, Göteborg, 3-4 juni, 2015.
Samordning, föreläsning och moderering: Konsten att vara specifik – om konstnärlig gestaltning i vården. Arrangör: Kulturförvaltningen Stockholms Läns Landsting. På Moderna Museet, 4 februari, 2015.
Projektledning, samordning, moderering och genomförande av seminariet: Dialoger i filmens närvaro, Svenska Filminstitutet, 26-27 november, 2014.
Anförande på interaktiv konferens: Om- och nybyggnation av psykiatrilokaler. Att bygga vårdlokaler för mänskliga möten, Teknologiskt Institut, Göteborg: 6-7 november, 2014.
Moderator och curator för programmet, två-dagars konferens, Nya uttryck i filmens närvaro, 26-27 november, 2013. Filmrummet, Svenska Filminstitutet.
Projektledning, samordning och genomförande av internationell konferens: Imagining the Audience. Viewing Positions in Curatorial and Artistic Practice, 1-2 oktober, 2012. I samarbete med Riksutställningar och Konstfack.
Anförande på internationell konferens Subjectivity, Transgression, Agency: Enactment and First Person Narratives in Documentary Film and Media, Stockholm, 20-21 september, 2012.
Chair och anförande på internationell konferens NECS. Istanbul, 24-27 juni, 2010.
Anförande på internationell konferens New Waves. XII International Cinema and Media Studies Conference in Transylvania 2009, Cluj Napoca, 23-24 oktober, 2009.
Arrangör av konferens tillsammans med forskarassistent Malin Wahlberg; Filmens rum – nya perspektiv på Filmvetenskapliga institutionen, Titel på paper: Åskådarpositioner och blinda fläckar. En diskussion med utgångspunkt i installationen Vid sidan om (Ann-Sofi Sidén, 2007), 13 mars 2009.
Publikationer
Böcker
Levande bilder – Levande stad, redaktörer Geska Helena Brečević, och Annika Wik, Stockholm: Film Capitol Stockholm, 2020
https://smartkreativstad.com/perspective/levande-bilder-levande-stad/
Imagining the Audience. Viewing positions in curatorial and artistic practice, redaktör Magdalena Malm och Annika Wik, Stockholm: Art and Theory, 2012
http://www.artandtheory.org
Rörlig konstproduktion / Mobile Art Production, redaktör Magdalena Malm och Annika Wik Lund: Propexus, 2010
Förebild film. Panoreringar över den samtida konstscenen (avh.) Stockholm: Aura förlag, 2001
Artiklar i antologier och tidskrifter
”Exploring Narratives” i Konstens kunskap, redaktörer Fredrik Nyberg och Niclas Östlind, ArtMonitor, 2021
”Rum för hela människan” i Tidningen Ä, nr 2, juni 2022
”Encountering images: Insight into the evaluation process – Film and moving images in urban space” i SCB Journal – Migrating Stories,Volume 1, 2017
http://journal.screencitybiennial.org/2017/10/20/annika-wik-article
”Sharing Stories” i Esther Shalev-Gerz. The Contemporary Art of Trusting Uncertainties and Unfolding Dialogues, redaktör Jason E. Bowman, Stockholm: Art and Theory, 2013
http://www.artandtheory.org
”In-between: The Cut / Entre-deux: Le montage” i Esther Shalev-Gerz, redaktör Nicole Schweizer, Zurich: JRP Ringier, 2012
”Experiences. The Transmedial Expansion of the Matrix Universe” i Acta Universitatis Sapientiae. Film and Media Studies Issue nr 2, 2010
http://www.acta.sapientia.ro/acta-film/film-main.htm
”Upplevelse” i Film och andra rörliga bilder. En introduktion, redaktör Anu Koivunen, Raster förlag, 2008
”Off-screen Space” i Black Box Illuminated, redaktör Sara Arrhenius, Magdalena Malm, Cristina Ricupero Propexus, IASPIS, NIFCA, 2004
Text i konstpublikationer
”Solen går alltid upp i öster eller däromkring”, i Verk, april-juni, nummer 02 – 2022
https://www.verktidskrift.se/solen-gar-alltid-upp-i-oster-eller-daromkring
”Dela kulturupplevelser på plats: reflektioner från en följeforskare”, Utställningskritik, #5, 2021
https://utstallningskritik.se/2021-5/dela-kulturupplevelser-pa-plats-reflektioner-fran-en-foljeforskare/
”Samtal med Annika Wik” i Känslan av lera ligger fast, en dokumentation av ett konstnärligt samarbetsprojekt mellan keramiker Pernilla Norrman och filmare Terese Mörnvik, redaktör Pernilla Norrman, 2018
”Sårbarhetens konturer” i Charlotte Gyllenhammar redaktör Anna Hyltze, Göteborg Konstmuseum, 2015
”Kingdom of Shadows” i You Say Light – I Think Shadow, redaktörer Sandra Praun och Aleksandra Stratimirovic, januari, 2015
http://www.artandtheory.org
”Föreställningar om fotografen” i katalog till Jinsun Gallery i Seoul, september, 2014
http://www.annikawik.se/images/pdf/thephotographers.pdf
Tre essäer i fotografen Linda Bergmans utställning Female Masquerade på Abecita konstmuseum i Borås. Utställningen pågick från 20 februari till 4 maj, 2014
http://www.lindabergman.se
Intervju med Jonas Dahlberg i foldern till verket An Imagined City, Stockholm 18 oktober – 31 december, 2012
Digitala publikationer
”En filmhistorisk resa. Lektionsupplägg med filmklipp från den svenska filmhistorien”, konceptutveckling och texter på uppdrag av Svenska filminstitutet, 2021
https://www.filminstitutet.se/sv/fa-kunskap-om-film/filmpedagogik/enfilmhistoriskresa/
”Film i förskolan. Lek med rum, tid och rörelse”, publicerades i Läslyftets modul om ”Skapa och kommunicera”, 2021
https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/F%C3%B6rskola/012_skapa-o-kommunicera/del_04/Material/Flik/Del_04_fordjupning/Artiklar/M12_Fsk_04A_02_film_for%20djupningsartikel.docx
”Undervisningsstrategier för film och andra bildvärldar”, publicerades i Läslyftets modul om ”Lässtrategier”, 2020
https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/Grundskola/014_lasstrategi_for_skonlitt/del_02/Material/Flik/Del_02_x_Fordjupning/Artiklar/M14b_4-9_02F_01_undervisningsstrategier.docx
”Filmkunnighet – för digital kompetens och ökad källmedvetenhet”, publicerades på Skolverkets hemsida under Läslyftets modul ”Text i en digital värld”, 2019
https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/0-digitalisering/Grundskola/022_text-i-en-digital-varld/del_05/Material/Flik/Del_05_MomentA/Artiklar/M22_05_a_2_Filmkunnighet.docx
”Lika vär(l)d – för vem? – Filmpedagogisk modell för samtal om rättvisa, jämställdhet och demokrati”, utformning av pedagogiskt material på uppdrag av Svenska filminstitutet, 2019
https://www.filminstitutet.se/sv/fa-kunskap-om-film/filmpedagogik/lika-varld/
Studier och rapporter
”Film och rörlig bild för innovativ och hållbar stadsutveckling – för boende, kreatörer och besökare”, utvärdering av pilotstudie #3, #6 och #8 på uppdrag av Smart Kreativ Stad, Film Capital Stockholm, 2019
https://smartkreativstad.com/wp-content/uploads/2019/06/SKS_Utv_rapport_Fisk_%C3%85sk%C3%A5d_Queer_NY2_low.pdf
”Moving Murals Hagalund. Möten mellan fantasi och arbetsplatsområde”, utvärdering av pilotstudie #7 Moving Murals Hagalund på uppdrag av Smart Kreativ Stad, Film Capital Stockholm, 2018
https://smartkreativstad.com/wp-content/uploads/2019/06/SKS_Utv_rapport_Hagalund_NY2_low.pdf
”Tillfälliga och semipermanenta visningsplatser för rörlig bild – reflektioner med åskådarperspektiv”, utvärdering av pilotstudie #2, #4 och #5 på uppdrag av Smart Kreativ Stad, Filmregion Stockholm-Mälardalen, 2016-2017
”Ny roll för filmen i stadsrummet”, utvärdering av pilotstudie #2 Popup Cinema på uppdrag av Smart Kreativ Stad, Filmregion Stockholm-Mälardalen, 2016
https://smartkreativstad.com/wp-content/uploads/2019/06/SKS_Utv_rapport_Play_Pause_Popup_NY2_low.pdf
”Konsten att vara specifik – om konst i vården”, Kulturförvaltningen, Konstenheten, Stockholms Läns Landsting, 2015
http://kultur.sll.se/sites/kultur/files/konsten_att_vara_sprecifik_150610.pdf
”Nästa tagning – filmutbildningar. På väg mot ett jämställt filmsverige Svenska Filminstitutet”, på uppdrag av Svenska filminstitutet, 2014.
”Inför nästa tagning – Hur kan förutsättningarna bli bättre för unga kvinnors filmskapande?” på uppdrag av Enheten för Film & Samhälle Svenska Filminstitutet, 2012
http://www.sfi.se/PageFiles/22839/Rapport_Inför_nästa_tagning.pdf
”Båda parter. En studie av samarbeten mellan kultur och näringsliv”, medförfattare Magdalena Malm,
Andra texter
”Man får göra som man vill” i Svensk Filmdatabas, Svenska Filminstitutet, 2017
http://www.svenskfilmdatabas.se/sv/man-far-gora-som-man-vill
”Fantompojken. En filmhandledning från Svenska Filminstitutet”, redaktör Kaly Halkawt, Svenska Filminstitutet, januari 2016
http://www.filminstitutet.se/contentassets/377bc85dab7b4fb996d7f6ea09c26b99/fantompojken.pdf
”Morgonsällskap”i FLM. En kulturtidskrift om film, nr 12, maj, 2011
http://www.flm.nu/nummer-12/
”Dit ingen kamera når”, i FLM. En kulturtidskrift om film nr 7, vinter 2009
http://www.flm.nu/nummer-7/
”Nytt ljud nytt seende”, i Stockholm New Music, februari 2003
Om Annika Wik
Annika Wik arbetar med forskning och kunskapsutveckling genom kultur. Som frilans vilar hennes verksamhet på fyra ben: forskning och följeforskning, struktur- och metodutveckling, publika evenemang samt kunskapsutveckling, pedagogik och lärande. På projektbasis går hon in i verksamheter där hon använder sin erfarenhet av forskning, undervisning och att förena teori och praktik. Reflektion, analys, fördjupning och långsiktigt lärande löper som en röd tråd genom hennes verksamhet, liksom intresset för reception och hur-frågor. I samspel med uppdragsgivaren lyfter hon frågeställningar och gör fördjupande studier och analyser som sedan kan prövas och förankras i verksamheten. Bland uppdragsgivarna finns bland andra Svenska Filminstitutet, Film Capital Stockholm, Statens konstråd, Stockholms universitet, Konstfack, Karolinska Institutet, Kulturförvaltningen, Region Stockholm, Skolverket, ArkDes, Partsrådet – Hållbart arbetsliv.
För närvarande arbetar Annika Wik främst med kunskapsutveckling inom film och rörlig bild, filmkunnighet och filmpedagogik, följeforskning, metod- och strukturutveckling, spridning av resultat, kunskap och nya perspektiv, konst i vården och kultur för verksamheter utanför kulturvärlden. Hon gör utvärderingar och uppföljningar, deltar i kunskapsutvecklingsprojekt, curerar och modererar seminarier och konferenser, undervisar, utvecklar pedagogiskt material, skriver texter, utvecklar tjänster, anlitas ofta som konsult vid behov av en extern blick och nya perspektiv.
Annika Wik har en doktorsexamen från Filmvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet 2001, där hon har forskat och undervisat, 1996-2012. Utöver Stockholms universitet har hon undervisat och handlett studenter vid bland annat Södertörns högskola, Linnéuniversitet, Örebro universitet samt på Konstfack i Stockholm (2002, 2010-2019). Hon rör sig mellan humanistisk och konstnärlig forskning. Inom det konstnärliga forskningsfältet har hon arbetat med projekt som haft konstnärlig praktik och forskning som grund, opponerat på avhandlingsarbeten, och 2010-2013 var hon verksam i forskningsprojektet Trust and the Unfolding Dialogue, konstnärlig forskning kring och med konstnären Esther Shalev-Gerz, som var förlagt till Akademi Valand i Göteborg och finansierat av Vetenskapsrådet.
Annika Wik engagerar sig i styrelse- och referensgruppsarbete. Hon var ordförande i styrelsen för Stiftelsen Filmform (2016-2019), ledamot ibland andra Doc Lounge Stockholm, Doc Lounge Network, och hon har ingått i referensgrupper för Kulturförvaltningen Stockholm Stad (2008-2010) och Svenska Filminstitutet (2010-2012, 2018-2021).
Annika Wik är redaktör till böckerna Levande bilder – Levande stad (2020) tillsammans med Geska Helena Brečević, och tillsammans med Magdalena Malm Imagining the Audience. Viewing Positions in Curatorial and Artistic Practice (2012) och Rörlig konstproduktion / Mobile Art Production (2010), och hon är en ofta anlitad och uppskattad föreläsare i både film- och konstsammanhang.
About Annika Wik
Annika Wik works with research and development. She holds a Ph.D. from the Department of Cinema Studies at Stockholm University, 2001.
Annika Wik is an experienced researcher with evaluation studies and knowledge development in film and contemporary art as her focal fields. An extensive list of former clients includes the Swedish Film Institute, the Swedish National Agency for Education, the Public Art Agency Sweden, the Cultural Administration of the Stockholm region, ArkDes Think Tank, Stockholm University, University College of Arts Craft and Design, Karolinska Institute, Film Capital Stockholm/Smart Kreativ Stad and the Central Government Social Partner’s Council.