Förtroendeuppdrag
I öppningsscenen av Jane Campions film Pianot (1993) syns rörliga bilder som liknar abstrakt måleri. Extrema närbilder av suddiga och lite upplysta motiv kan till en början vara svåra att urskilja, men visar sig gradvis vara ett par händer. Det är huvudpersonen Adas händer som placerats i bildens förgrund, precis framför kameran. Händerna är placerade så att åskådarens och protagonistens perspektiv sammanfaller. Genom förstapersonsperspektiv ser åskådaren och Ada samma sak, tillsammans ser vi genom hennes fingrar.
Texten är från boken Imagining the Audience. Viewing Positions in Curatorial and Artistic Practice som tar sig an publikfrågan på ett tvärvetenskapligt sätt. Som redaktörer ställde vi oss, curatorn och grundaren av MAP Magdalena Malm och jag, genom antologin och konferensen Imagining the Audience (2012) frågor om hur konstnärer och curatorer föreställer sig publiken i sitt arbete. Hur de väver in bilden av den enskilda åskådarens mentala, kroppsliga och känslomässiga upplevelse i produktionen av konsthändelsen. Bokens konstnärliga praktik utspelar sig på samtidskonstens arena, medan delar av de teoretiska frågeställningarna är hämtade från filmvetenskapliga perspektiv.
En fördel med att arbeta som frilans inom två näraliggande kunskapsfält – film och konst – och att arbeta på uppdrag åt verksamheter som spänner över samtliga nivåer inom offentlig sektor – statliga, regionala och kommunala verksamheter, från små till stora verksamheter inom kultursektorn, lärosäten i olika landsändar, stiftelser och enskilda kulturaktörer, är att kartan över kulturområdet beträds från olika håll och bilden blir mångfascetterad och komplex. Med åren blir kartan mer överblickbar och, i och med det, lättare att se från olika perspektiv. Strukturer blir framträdande och det blir intressant att reflektera över styrkor, brister, överlappningar, behov, möjligheter och tänkbara förändringsstrategier.
Att bli inbjuden till olika sammanhang och i olika konstellationer av människor är alltid givande. Förtroendeuppdrag såsom styrelseuppdrag, utredningsuppdrag, referensgruppsarbete, diverse uppdrag från akademiska lärosäten, juryarbete, bidrar till inblickar, insikter, långsiktigt lärande och till värdefulla menings- och erfarenhetsutbyten.
Boken Imagining the Audience som nämns ovan gavs ut 2013 av förlaget Art & Theory, och 2022 kom den ut som e-bok.
STYRELSEUPPDRAG
Svenska Filminstitutet
Av regeringen utsedd till styrelseledamot för Svenska Filminstitutet
2023-
Stiftelsen Filmform
Styrelseordförande för Stiftelsen Filmform
2016-2019
Doc Lounge Network
2013- 2016
Doc Lounge Stockholm
2012-2017
UTREDNINGSUPPDRAG
Stockholm stad, Kulturförvaltningen
Konsult för utredning av anställningsvillkor för Kulturskolans pedagogiska personal, juni-december 2023
REFERENSGRUPPSUPPDRAG
Svenska Filminstitutet
Kvalitetspremiestödet, 2019-2021
Svenska Filminstitutet
Stöd till distribution och visning – årligt stöd, 2018-2021
Svenska Filminstitutet
Stöd till lansering av utländsk kvalitetsfilm – enskilt projekt och titel, 2018-2021
Svenska Filminstitutet
Importerad kvalitetsfilm och spridning av svensk kort och dokumentärfilm, 2010-2012
Svenska Filminstitutet
Stöd till filmfestivaler, 2010-2012
Kulturförvaltningen i Stockholms stad
Konst- och filmområdet, 2008-2010
EXAMINATION
Examination, opponent och betygsnämnd (i urval)
Stockholms Konstnärliga högskola, 30% sem, Konstnärlig forskning, Carolina Jinde, 2018
Stockholms universitet, IMS, Opponent, 50% seminarium, Olivia Eriksson, 2018
Dans- och cirkushögskolan, Gästkritiker, Master, Nya Performativa Praktiker, 2017, 2014
Stockholms Konstnärliga Högskola, Opponent, 80% seminarium, Konstnärlig forskning
Nils Claesson, (opp Harald Stjerne och AW), 2016
Kungliga konsthögskolan, Mejan Residents, Samtalspartner, Seminarium, Konstnärlig forskning, Bronwyn Bailey-Charteris, 2016
Stockholms Konstnärliga Högskola, Examinator, Kandidatutbildning, BAF, Berättande animerad film, Kandidatutbildningen, (opp Jonas Odell och Annika Wik), 2015
Akademin Valand, Disputation, Konstnärlig forskning, Lisa Tan, (opp. Professor Gertrud Sandqvist och Fil.dr AW), 2015
Kungliga konsthögskolan, Extern examinator, Master, Vanja Sandell Billström, 2014
Uppsala universitet, Estetik, Betygsnämnd, Disputation av Rikard Ekholm opponent Professor Sven-Olov Wallenstein, 19 maj, 2012
Kungliga konsthögskolan, Extern opponent, Master, Anna Odell, 2012
Södertörns högskola, Examinator, masteruppsats, Konstvetenskap, Sara Callahan, 2012
Kungliga konsthögskolan, Extern opponent, Master, Victoria Skogsberg, 2013
Akademin Valand, Opponent, 25% sem, Konstnärlig forskning, Magnus Bärtås
SAKKUNNIG
Konstfack i Stockholm
Konst, april, 2013
PEER-REVIEW
Kunsthøgskolen i Bergen
Per Kvist, juli-augusti, 2012
JURYUPPDRAG
Tempo Dokumentärfestival, 2016
I juryn tillsammans med Ellen Tejle och Juan Libossart för att utse vinnaren av Stefan Jarl International Documentary Award 2016.
Statens konstråd, Ordförande i Jury
Bedömning av webbtävlingen Plats för mig!, tävling för ungdomar mellan 12-19 år om hur de upplever våra gemensamma platser. Augusti, 2014.